poniedziałek, 24 listopada 2014

Malbork i jego zamek

Wiele miast w Polsce jest znanych tylko i wyłącznie z jednego zabytku znajdującego się w nim lub okolicach. Takim miejscem na pewno też jest Malbork gdzie znajduje się zamek z czerwonej cegły, który był główną siedzibą wielkich mistrzów zakonu krzyżackiego, a miasto stało się stolicą ich państwa.

Zamek w Malborku



Zamek w Malborku - sxc.hu
Wiele słyszałem na temat tego majestatycznego budynku i w końcu zebrałem się w sobie aby tam w końcu pojechać, mimo że jest to naprawdę kawał drogi od mojego domu, wsiadłem w samochód i pojechałem przekonać się jak jest naprawdę. Cała droga o dziwo minęła szybko i bez żadnych poważnych problemów z korkami. Dojeżdżając na miejsce, już z daleka widziałem charakterystyczną czerwoną cegłę, z której wykonany jest zamek i wszystko wokół niego. Na początek trochę historii związanej z miejscem, które będziemy zwiedzać. Zamek w Malborku powstał w XIII wieku jako siedziba komtura. Na początku XIV wieku jednak stał się siedzibą wielkich mistrzów krzyżackich. Malbork przejął tę rolę od Wenecji. Regularnie na przestrzeni wieków podlegał ciągłej rozbudowie, której ostatnia część miała miejsce w XV wieku. Od 1457 roku aż do 1772 zamek stał się jedną z siedzib królów Polski. Jest on jednym z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno-rezydencyjnej na terenie Europy. Cały kompleks jest podzielony na trzy zamki: wysoki, średni i niski. Wraz z przejęciem tych ziem przez państwo pruskie, zamek został zdewastowany. Majestatyczne miejsce, które przetrwało wiele prób czasu oraz zniszczeń by do dziś cieszyć nasze oczy. Sam Malbork posiadaj jeszcze kilka innych godnych uwagi miejsc, jednak są one spychane na drugi, a może i trzeci plan właśnie przez zamek. Pytając się kogoś na ulicy z czym mu się kojarzy miasto Malbork, taka osoba bez cienia wątpliwości odpowie, że z zamkiem. Jest to naprawdę jeden z najlepszych zamków jakie udało mi się odwiedzić podczas podróży po całej Polsce. Dlatego też mogę go każdemu polecić jako miejsce gdzie warto się udać na wycieczkę.

1 komentarz: